tirsdag den 29. september 2020

SAMR model over arbejde med jobansøgning

 Jobansøgning

 Mine elever på GF1 dansk, skal skrive jobansøgninger som de skal bruge, når de skal ud og søge lærerplads. Jeg bruger den digitale platform Moodle. Her ligger alle elevernes opgaver,også denne under temaet jobansøgning og Cv. 

Jeg har tidligere oplevet at eleverne har svært ved at finde ud af hvordan de rent praktisk skriver ansøgningen. Derfor har jeg selv udarbejdet en eksemplarisk en af slagsen og designet den som en thinglink. Denne kan de så bruge som redskab til at forstå hvordan ansøgningen er opbygget og hvad der skal være med som et krav.

det skal dog lige siges at jeg forinden har undervist eleverne i forskellige typer ansøgninger og Cv. Desuden har eleverne arbejdet i grupper efter Cooperative Learning modellen med forskelllige øvelser omkring hvad man kan skrive i en ansøgning om sig selv og sine kompetencer.

Jeg har valgt at bruge SAMR- modellen til at anskueliggøre hvordan jeg har sat opgaven op. 

Jeg har gjort mig overvejelser over hvorfor eleverne skal lære dette:

Læringscentrering HVORFOR: Eleverne skal kunne formulere en ansøgning, således at de kan få en lærerplads og komme igang med deres uddannelse.

Forventsafklaring HVAD: Jeg vil lære eleverne at skrive en ansøgning som de kan bruge fremadrettet i deres arbejdsliv med de givne regler og rammer der er. Endvidere vil jeg lære eleverne at  være i stand til at kommunikere den ud til den rette modtager i det sprog der passer til.

Teknologiparathed: Jeg har lavet en eksemplarisk jobansøgning, designet den som en thinglink og lagt den ind i elevernes Moodle platform under Jobansøgning og Cv. 

Herefter har jeg vist eleverne hvordan man bruger thinglink systemet således at de selv kan sidde og læse ansøgningen, trykke på prikkerne og læse de forskellige forklaringer. 

Substution: Eleverne bruger Moodle platformen, istedet for at sidde og skrive i papirkompendier.

Agumentation: Ansøgningen ligger på platformen så eleverne kan læse/lytte den der.

Modifaction: Jeg har designet ansøgningen som thinglink 

Redefinition: Eleverne bruger thinglink som værktøj til bedre at kunne forstå hvordan de skal skrive en ansøgning.

Mine erfaringer med praksis i undervisningen.

Jeg opdagede at klassen kunne inddeles i 3 grupper.

Gruppe 1: Eleverne  forstod at læse og bruge thinglink funktionen og kom hurtigt igang med at skrive deres ansøgning. Flere af dem havde skrevet ansøgninger før til div. fritidsjobs, så de vidste hvad det handlede om, og brugte deres tidligere erfaringer.

Gruppe 2: eleverne læste ansøgningen, men skulle have hjælp til helt at forstå hvorfor thinglink var smart. De kom med lidt hjælp igang med at skrive deres ansøgning.

Gruppe 3: Disse elever kunne godt læse ansøgningen, nogle skulle dog have hjælp til at forstå hvad enkelte ord betød og meningen med andre. De kunne ikke rigitg bruge thinglink, da de ikke forstod de forklaringer der lå bag prikken.  De kunne ikke skrive ansøgningen selv, så der skrev jeg via min computer linket til whiteboardet op hvad de tænkte at man kunne skrive i en jobansøgning og vi rettede til undervejs. De skrev med på deres computer. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

xxx 6,5 mm kaburator monteres på Simon Henriksens Pgo