Københavns
Professionshøjskole
Synopsis:
Kan jeg udarbejde et
undervisningsforløb på den digitale læringsplatform Moodle, der motiverer til
fordybelse.
Eksamensopgave
modul 8 ”Digitale Teknologier”
Vejleder:
Hanne Søgaard
Studerende:
Mette Rasmussen
Antal
typografiske enheder: 2397
Dato:
Kontekst og læringsteoretisk
problemstilling
I min undervisning har jeg ofte flere
faggrupper samlet. Dette betyder at jeg skal være skarp på mine didaktiske
overvejelser i forbindelse med undervisningens planlægning. Jeg evaluerer mine
undervisningsforløb, men alligevel er der en tilbagevendende problematik der
viser sig, uanset hvilke hold jeg underviser.
Nogle af mine elever er færdige med de
givne opgaver, på så kort tid at de umuligt kan have gået i dybden med den
stillede opgave. De arbejder ofte med meget forskellige opgaver efter deres
fagspeciale. Dette gør det svært at lave en undervisning der lægger sig op til
et praksisfællesskab, hvor eleverne vidensdeler og fremlægger for hinanden. Jeg
kan ikke nå på en enkelt undervisningsgang at nærlæse deres opgave for at
vurdere om de er færdige eller ej, hvilket igen fører til at de pågældende
elever sidder og laver ingenting. Ofte forstyrrer de andre elever der har
faglige udfordringer og som derfor behøver ekstra hjælp.
Jeg har brug for at udvikle opgaver eleverne
kan sidde med selvstændigt, eller som gruppe og hvor en løst opgave kan
verificeres med et tjek/test. Måske lidt som et spil, hvor man først kommer til
næste bane, hvis den pågældende opgave er gennemført. På den måde kan det
tænkes, at eleverne i højere grad nudges til at arbejde koncentreret og
grundigt med stoffet.
Valg af læringsteori
Jeg har valgt at bruge Knud Illeris og
Etienne Wenger.
Valg af didaktisk model
Jeg har valgt at benytte Hiim og
Hipppes didaktiske relationsmodel.
Valg af teknologi
På Euc Nordvestsjælland benytter vi
Moodle som digital læringsplatform. Jeg vil bruge denne til at udarbejde
opgaver der skal løses trin for trin. Ud over dette vil jeg arbejde med
Thinglink, video og lyd.
Anvendt litteratur:
· Illeris Knud Læring. Kap. 3 Læringens
processer og dimensioner. Roskilde Universitetsforlag 2006
· Dohn Nina Bonderup
& Lars Johnsen. S. 43-90 E-Læring
på web 2.0. Frederiksberg samfundslitteratur
· Wenger Etienne Praksisfælleskaber Hans
Reitzels forlag 2003 kap. En social teori om læring.
· https://kimtaekker.wordpress.com/himm-og-hippes-didaktiske-relationsmodel/
Ingen kommentarer:
Send en kommentar