lørdag den 24. oktober 2020

Midlertidig synopsis

 

Københavns Professionshøjskole

 

 

 

Synopsis:

Kan jeg udarbejde et undervisningsforløb på den digitale læringsplatform Moodle, der motiverer til fordybelse.

 

 

Eksamensopgave modul 8 ”Digitale Teknologier”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vejleder: Hanne Søgaard

Studerende: Mette Rasmussen

Antal typografiske enheder: 2397

Dato:

 

Kontekst og læringsteoretisk problemstilling

I min undervisning har jeg ofte flere faggrupper samlet. Dette betyder at jeg skal være skarp på mine didaktiske overvejelser i forbindelse med undervisningens planlægning. Jeg evaluerer mine undervisningsforløb, men alligevel er der en tilbagevendende problematik der viser sig, uanset hvilke hold jeg underviser.

Nogle af mine elever er færdige med de givne opgaver, på så kort tid at de umuligt kan have gået i dybden med den stillede opgave. De arbejder ofte med meget forskellige opgaver efter deres fagspeciale. Dette gør det svært at lave en undervisning der lægger sig op til et praksisfællesskab, hvor eleverne vidensdeler og fremlægger for hinanden. Jeg kan ikke nå på en enkelt undervisningsgang at nærlæse deres opgave for at vurdere om de er færdige eller ej, hvilket igen fører til at de pågældende elever sidder og laver ingenting. Ofte forstyrrer de andre elever der har faglige udfordringer og som derfor behøver ekstra hjælp.

 Jeg har brug for at udvikle opgaver eleverne kan sidde med selvstændigt, eller som gruppe og hvor en løst opgave kan verificeres med et tjek/test. Måske lidt som et spil, hvor man først kommer til næste bane, hvis den pågældende opgave er gennemført. På den måde kan det tænkes, at eleverne i højere grad nudges til at arbejde koncentreret og grundigt med stoffet.

 

Valg af læringsteori

Jeg har valgt at bruge Knud Illeris og Etienne Wenger.

Valg af didaktisk model

Jeg har valgt at benytte Hiim og Hipppes didaktiske relationsmodel.

 

Valg af teknologi

På Euc Nordvestsjælland benytter vi Moodle som digital læringsplatform. Jeg vil bruge denne til at udarbejde opgaver der skal løses trin for trin. Ud over dette vil jeg arbejde med Thinglink, video og lyd.

 

 

 

 

 

 

Anvendt litteratur:

·       Illeris Knud Læring. Kap. 3 Læringens processer og dimensioner. Roskilde Universitetsforlag 2006

·       Dohn Nina Bonderup & Lars Johnsen. S. 43-90 E-Læring på web 2.0. Frederiksberg samfundslitteratur

·       Wenger Etienne Praksisfælleskaber Hans Reitzels forlag 2003 kap. En social teori om læring.

·       https://kimtaekker.wordpress.com/himm-og-hippes-didaktiske-relationsmodel/

 

 

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

xxx 6,5 mm kaburator monteres på Simon Henriksens Pgo