PRAKTIKUM-NOTATET
Navn:
Mette Rasmussen |
Arbejdsplads:
Euc Nordvestsjælland |
Undervisningsfag/niveau:
Almenlærer dansk og engelsk |
|
Praktikum-udfordringen.
”Den spidse” |
I min
undervisning oplever jeg ofte, at nogle elever allerede erklærer opgaven for
færdiggjort meget kort tid efter den er stillet. |
”Den
udfoldede beskrivelse” |
I min undervisning har jeg meget
ofte flere faggrupper samlet. Dette betyder at jeg skal være meget skarp på
mine didaktiske overvejelser i forbindelse med undervisningens planlægning.
Jeg evaluerer løbende mine undervisningsforløb, men alligevel er der en
problematik der ofte viser sig, uanset hvilke hold jeg underviser. Nogle af mine elever er færdige med
de givne opgaver, på så kort tid at de umuligt kan have gået i dybden med den
stillede opgave. De arbejder ofte med meget forskellige opgaver, der passer
til deres fagspeciale. Dette gør det svært at lave en undervisning der lægger
sig op til et praksisfællesskab, hvor eleverne vidensdeler og fremlægger for
hinanden. Jeg er heller ikke helt sikker på at det vil løse problemet, da de
pågældende elever stadig vil erklære sig ”færdige” som gruppe. Jeg kan ikke
nå på en enkelt undervisningsgang at nærlæse deres opgave for at vurdere om
de er færdige eller ej, hvilket igen fører til at de pågældende elever sidder
og laver ingenting. Ofte forstyrrer de andre elever der har faglige
udfordringer og som derfor behøver ekstra hjælp. Jeg har brug for at udvikle typer
af opgaver eleverne kan sidde med selvstændigt, eller som gruppe og hvor en
løst opgave kan verificeres med et tjek/test. Måske lidt som et spil, hvor
man først kommer til næste bane, hvis den pågældende opgave er gennemført. På
den måde kan det tænkes, at eleverne i højere grad nudges til at arbejde
koncentreret og grundigt med stoffet. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar